Jangan Tidur lepas solat Subuh atau Ini berlaku pada tubuh anda!~NazieyarVitamin

Melakukan aktiviti fizikal seharian, memang memenatkan tubuh badan.Masa macam nilah tidur sangat lena.Tapi,bagaimana pula  kalau otak pula yang sangat penat?



Image result for letih bangun tidur
Foto credit: mingguanwanita.my

Pernah tak anda perasan bila anda dah bangun tidur untuk solat subuh tapi anda tidur balik,anda rasa macam letih sangat sampai mata tak boleh bukak disebabkan terlalu penat?...Aik!..Dah tido berjam-jam lamanya masih penat jugak?

Pengeluaran hormon kortisol akan berlaku  sekitar pukul 3 pagi sehingga pukul 6 pagi dan memuncak sehingga pukul 11 pagi.Hormon kortisol ini bertindak sebagai hormon kecergasan untuk tubuh manusia.

Apabila anda bangun pada waktu pagi untuk lakukan sesuatu seperti solat misalnya,hormon kortisol banyak akan dihasilkan.Tapi,apabila anda tidur balik pengeluaran hormon tersebut akan terganggu.Jadi,tubuh dan otak anda akan rasa letih sangat sebab hormon kortisol berkurangan.
Inilah sebabnya anda rasa kurang bersemangat nak bangun untuk buat sebarang aktiviti sepanjang hari dan jika anda memaksa tubuh anda untuk mulakan aktiviti juga,anda akan rasa pening kepala macam nak pitam.


Related image
Foto credit: 123rf.com

Tidur yang mencukupi sangat penting untuk kesihatan otak anda.Otak sangat berpengaruh dalam sebarang aktiviti manusia.Sedikit kompilasi pada otak boleh menyebabkan kesan pada masalah  mental seperti stres,depressi,kebimbangan dan ketakutan yang melampau dll.

Waktu tidur yang sangat baik untuk tidur pada waktu siang adalah sekitar pukul 30 minit sebelum solat zohor dan apabila selesai wudhu,solat anda akan rasa segar semula.Mimum air sejurus bangun daripada tidur membuatkan anda rasa segar sebab tubuh anda akan mengalami dehidrasi sepanjang malam anda tidur.
Anda mungkin boleh cuba Energizing Soy Protein(ESP),ianya mengandungi protein non-GMO yang membantu memberikan tenaga pada tubuh menjadikan anda rasa lebih cergas walaupun telah melakukan aktiviti yang banyak.