7 Manfaat Menyusukan Bayi Anda-Kelebihan Susu Badan si ibu~NazieyarVitamin

Selalu kita lihat kebanyakkan wanita yang sudah berkahwin di Malaysia berkerjaya.Jadi,susah untuk memberi perhatian sepenuhnya untuk menyusukan bayi mereka.Ada jugak yang tiap kali melahirkan anak akan terus berhenti kerja.Kita faham komitmen yang perlu dilangsaikan tiap-tiap bulan menjadikan suami isteri perlu bekerja setiap hari.

Oleh sebab itu,kebanyakkan para wanita yang berkerjaya ini mengambil langkah dengan menghantar anak mereka ke nursery dan ada juga yang mengambil khidmat pembantu rumah .Kebelakangan ini,banyak kes berlaku seperti kematian bayi akibat tercekik miunum susu banyak sangat di nursery.Bayi dibaling macam bantal!.



Alangkah bagusnya kalau jika para ibu-ibu sekalian menyusukan  bayi mereka dijadikan rutin harian.

Tahukah anda 7 Manfaat ini yang anda dapati jika menyusukan bayi dengan kerap?!


1.Badan akan menjadi/kekal slim.


Image result for badan slim
Foto credit: id.aliexpress.com
-Apabila  anda menyusukan bayi ,badan anda akan membakar hampir 20 kalori lemak untuk menghasilakan 1 ounce susu ibu.
-Cuba anda bayangkan sekiranya bayi anda minum 20-30 ounce sehari,badan anda membakar sebanyak 400-600 kalori sehari!
-Tambahan pula,menyusukan bayi juga dapat mengecutkan rahim  secara semulajadi seterusnya mengecutkan perut anda.Jadi,tubuh anda akan tampak slim semula seperti sebelum hamil dulu.




2.Mencegah bayi dari jangkitan kuman

Image result for baby images
-Bayi yang baru lahir tidak mampu menghasilkan antibodinya sendiri sehingga berumur 2 tahun.Jadi,penyusuan siibu sangat penting untuk membekalkan antibodi yang dihasilkan dalam susu badan.




3.Memberi perlindungan tambahan pada tubuh si ibu dari penyakit seperti kanser payudara,kanser ovari,kanser rahim,Endorstrim,Osteoporosis dan mampu mengurangkan insulin bagi penghidap diebetes.




4.Si ibu akan rasa lebih tenang.

Image result for tenang images
Foto credit: travel.detik.com

-Pernahkah anda perasan,time balik keje mesti penat dan stres.Tapi, selepas menyusukan baby anda, semua perasaan  tu hilang.Kenapa? Sebab bila anda menyusukan bayi ,hormon prolaktin dan oksitosin yang membantu mengawal emosi dan tubuh anda agar sentiasa stabil.Hormon-hormon ini sangat penting dalam perkembangan kesihatan  fizikal dan mental anda



5.Memberi ruang waktu untuk hubungan anda dengan bayi anda.
Image result for men susukan bayi images



Foto credit: illuminasi.com

-Kita faham bahawa kebanyakan ibu-ibu sekarang berkerjaya,tapi sesibuk manapun anda sebagai ibu anda mesti tetap meluangkan masa untuk menyusukan anak anda.Jadi,pada saat inilah anda dapat merenung wajah comel bayi anda yang comel itu dengan bahagia.

Walaupun orang yang kita tak kenal pada awalnya,jika kita sentiasa berkomunikasi dan bersama dengan mereka selalu,maka hubungan akan kita dengan mereka akan semakin rapat.Jadi, samalah juga hal anda dengan anak anda.Hubungan anda dengan bayi anda akan lebih erat.





6.Lebih jimat
Image result for berjimat susu bayi images

Foto credit: illuminasi.com

-Dengan menyusukan anak,anda tidak perlu fikir lagi mana nak cari susu yang paling bagus untuk bayi anda.Anda tak perlu fikir susu jenis apa yang sesuai untuk bayi anda mengikut umur sibayi.Sudah tentu perbelanjaan untuk sibayi juga mahal.Dengan GST lagi!.Hmmm...



7.Mudah

Anda tak perlu bangun pada waktu malam untuk menyediakan air panas,bancuh susu dan tak perlu risau pasal expired date susu.Apa yang perlu anda buat ialah longgarkan bra,bagi kat mulut comel baby!!.