6 Cara Mengepam Susu Badan Anda Dengan Betul-Manfaat Susu ibu~NazieyarVitamin



Kebanyakan para ibu yang menyusukan anak sering terlepas pandang dengan kepentingan mengepam dengan betul.Ramai yang merungut susu badan mereka kurang.Ya,tidak kurang juga yang rasa sakit selepas menyusukan bayi.Ada juga para ibu yang sibuk dengan kerja pejabat menghantar anak ke nursery.Semua maklum bahawa nursery berisiko tinggi untuk menghantar anak ke sana.

Ada ibu-ibu yang mengepam susu badan tapi caranya yang kurang tepat.So,ni saya nak kongsi dengan anda 6 cara mengepam untuk menghasilkan susu yang banyak dan berkualiti serta tubuh anda juga sihat.


1.Mulakan mengepam seawal mungkin.

Image result for MENGEPAM SUSU BADAN
Foto credit: merdeka-online.com

Sebaik-baiknya,mula mengepam dari minggu pertama kelahiran.Stok ebm lebih banyak sebagai persediaan sekiranya anda tidak dapat membuat perahan susu atau pengeluaran susu badan anda merudum mungkin disebabkan anda tidak sihat ,stres dll.




2.Pam susu anda ditempat yang selesa.

Bagi yang ibu-ibu yang sedang berkerja,mohon pada bos anda agar meminta ruang dan waktu sementara untuk anda mengepam susu sekurang-kurangnya 20 Minit.Memang jarang majikan yang memberikan staf mereka untuk mengepam susu tapi anda kena usahakan juga demi kesihatan anda dan bayi anda.




3.Jadual yang konsisten
Image result for consistent images
Foto credit: youtube.com
Anda hendaklah mewujudkan rutin mengepam yang konsisten agar otak anda  dapat mengawal pengeluaran yang diperlukan untuk setiap pengepaman .Jadi,bila konsisten pengeluaran susu akan lebih stabil.Elakkan tabiat menangguh-nangguh dan mencari alasan seperti “nantilah,sibuklah ,banyak kerjalah”.Pam susu setiap hari untuk memastikan bekalan susu sentiasa ada berterusan.




4.Gunakan pam susu yang berkualiti
Image result for PAM SUSU
Foto credit; aznizulhelmi.blogspot.com
Pam susu yang tidak berkualiti boleh menyebabkan pengeluaran susu tidak efektif dan kadangkala menyakitkan payudara.Susu yang tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya,akibatnya bekalan susu akan merudum.




5.Jangan tunggu sehingga susu penuh.

Image result for half full glass of milk
Foto credit:dreamstime.com
Ramai ibu-ibu yang diluar sana suka menangguhkan mengepam sehingga susu penuh baru nak pam.Ini menyebabkan otak menterjemah susu tidak diperlukan lagi.Jadi,pengeluaran susu seterusnya akan dikurangkan.




6.Ambil supplemen tambahan seperti [Set Ibu Menyusu Shaklee]

Set ini terdiri daripada ESP,Alfalfa Complex dan B-Complex shaklee.Set ini bukan sahaja meningkatkan pengeluaran susu badan dan mencerahkan kulit malah membantu mengawal emosi siibu.