"Inilah 9 akibatnya duduk terlalu lama~NazieyarVitamin"

Kebanyakan dari kita bekerja berjam-jam duduk dalam pejabat berhawa dingin menyiapkan kerja yang bertimbun tiap-tiap hari.Anak muda meluangkan masa bermain 'game' smartphone berjam-jam setiap hari.Tahukah anda ,kesannya jika anda duduk berjam-jam setiap hari terhadap tubuh anda?

#1.Obesiti

Related image
Foto credit: steptohealth.com

Lemak yang terdapat pada tubuh anda tidak dapat dibakar dan disingkirkan kerana otot anda statik, tidak bekerja dan lemak yang tinggal menambahkan lagi berat badan anda.Anda berisiko mengalami serangan jantung.


#2.Diabetes
Image result for diabetes images
Foto credit: getdoc.co
Kolesterol,toksik dan bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh tubuh seperti gula yang berlebihan tidak dapat disingkirkan dari tubuh.Bahan-bahan ini kemudiannya sangkut pada sel tubuh terbawah sekali seperti sel di bahagian kaki.


#3.Kanser
Image result for kanser images
Foto credit: drozdogan.com
Posisi tubuh yang statik berjam-jam menggalakkan perkembangan pertumbuhan sel-sel kanser.Sel kanser cepat membiak apabila anda tidak bergerak kerana sel-sel yang baik akan mudah dijangkiti pada keadaan nonhyperactive.



#4.Depresi
Image result for depresi images
Foto credit: hellosihat.com 

Duduk terlalu lama boleh menyebabkan rasa bosan yang berlebihan kerana posisi tubuh yang statik berjam-jam.Mata pun rasa letih  dan seluruh tubuh rasa sakit.Ini akan menyebabkan depresi.


#.5Gangguan pada pertumbuhan tulang

Image result for osteoporosis images
Foto credit: onhealth.com

Terutama tulang belakang,posisi duduk dalam tempoh yang lama menyebabkan tulang tumbuh x normal,seperti bongkok dan osteoporosis.Pelik bukan? ya....begitulah hakikatnya tuhan sengaja memberi kesan sebegitu supaya kita lebih rajin bergerak melakukan aktiviti harian.



#6.Kebas-kebas

Image result for kebas-kebas images
Foto credit: aryanto.id
Duduk berjam-jam akan menyebabkan kebas-kebas pada kaki.Kebas-kebas ini kadang-kadang menyebabkan sekitar betis dan paha rasa panas dan kejang buat seketika.Semakin tinggi berat badan anda,semakin lamalah anda mengalami rasa kebas-kebas.



#7.Otot anda rasa kaku
Image result for otot jadi kaku images
Foto credit: rummycan.wordpress.com

Tubuh anda akan lambat memberi respon terhada persekitaran.Misalnya,apabila anda berhadapan situasi cemas,seperti bola laju meluru ke arah anda,anda akan terkena dulu sebelum memberi respon.





#.8Serangan jantung

Image result for serangan jantung images
Foto credit: hellosehat.com

Ini berkait rapat dengan masalah obesiti.Disebabkan otot yang tidak bergerak  /statik otot jantung tidak berdenyut lebih kuat berbanding yang selalunya apabila anda rasa terkejut,jantung anda berdegup lebih cepat sebagai tindak balas.Serangan jantung boleh menyebabkan kematian.