"Gejala-gejala masalah ginjal -10 Punca-punca sakit buah pinggang"~NazieyarVitamin



Kita biasa mendengar orang pergi hospital/klinik kesihatan untuk membersihakan buah pinggang.Kos pembiayaannya bukan murah.Bersyukur kita ada dua buah pinggang.Ada yang satu je dan ada yang takda langsung.Jadi bagi siapa siapa memiliki dua buah pinggang,kene lah menjaganya dengan baik.

Image result for buah pinggang images
Foto credit: makanananda.blogspot.com

Buah pinggang bertindak sebagai organ untuk menapis darah ,menghasilkan hormon,meneutralkan asid,menyahtoksikkan dan menghasilkan terlibat dalam penghasilan hormon.

#1.Tidak cukup minum air

Related image
Foto credit: bm.cari.com

Air berperanan membantu dalam penapisan darah dan menyahtoksikkan benda yang tidak diperlukan oleh tubuh untuk dibuang .Kekurangan air menyebabkan ginjal tidak dapat berfungsi dengan baik.Toksin akan sangkut di dalam ginjal menyebabkan buah pinggang rosak.Kerosakan buah pinggang juga boleh mengakibatkan masalah jantung.





#2.Pengambilan garam(sodium)

Image result for salt images
Foto credit: foodnavigator.com

Garam sangat penting  untuk keseimbangan tekanan darah dalam pembuluh darah .Keseimbangan ini sangat penting untuk membantu melancarkan penyerapan zat nutrien dalam  sel tubuh.Tapi,pengambilan garam yang berlebihan menjadikan tekanan darah  yang tinggi menyukarkan ginjal untuk menjalankan tugasnya .Pengambilan garam normal adalah tidak lebih dari 5 gram sehari.





#3.Minum minuman berkafein 

Image result for kafein images
Foto credit: toksikologi519.wordpress.com

Seperti garamkafein meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan tekanan yang berlebihan pada buah pinggang.Kajian menunjukkan pengambilan yang lama menyebabkan kerosakan buah pinggang.





#4.Pengambilan gula yang berlebihan 

Image result for sugar images
Foto credit: twitter.com

Penghasilan insulin menyebabkan terjadinya tekanan darah tinggi dalam darah.ini menyebabkan ketidakseimbangan serapan melalui antara darah dan sel ginjal.kesannya, bahan buangan dan sisa toksik tidak dapat disingkirkan dari buah pinggang.





#5.Kurang makan sayur/buah-buahan 
Image result for vegetables and fruits images
Foto credit: istockphotos.com

Vitamin B6 dan magnesium penting untuk mengurangkan risiko batu karang .Banyakkan pengambilan sayur dalam diet seharian anda.Amalkan pengambilan Multivitamin Shaklee untuk memastikan tubuh anda cukup nutrein.






#6.Mengambil sumber protein yang berasal dari haiwan

Image result for animal protein images
Foto credit: wikinut.com

Protein dari haiwan menambahkan muatan metabolik yang boleh mengakibatkan masalah kegagalan terus buah pinggang.Protein sangat penting untuk kesihatan organ dalam tubuh tapi protein yang baik ialah Protein yang berasal dari tumbuh-tumbuhan.Protein ini boleh didapati dalam ESP Shaklee.






#7.Pil tahan sakit(Painkiller)

Image result for pil tahan sakit images
Foto credit: siapkapkeli.com

Pengambilan pil tahan sakit yang berlebihan dalam tempoh yang lama menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang.Jangan meremehkan perkara ini kerana ianya boleh menyebabkan kematian.





#8.Alkohol
Image result for alkohol images


Alkohol mengandungi toksik yang menyebabkan kerosakan hati,Kegagalan fungsi hati mempengaruhi fungsi buah pinggang.





#9.Tidak cukup tidur

Image result for tidur images

Foto credit: family.fimela.com

Pada waktu  malam,ketika kita tidur buah pinggang kita menjalani proses pemulihan tisu-tisu dalam ginjal.




#10.Tahan kencing

Related image

Foto credit: fuh.my

Nak tahan sebab tiada tandas yang berhampiran,tandas awam ramai orang,sibuk dengan kerja yang perlu disiapkan segera dan macam-macam lagi,...Biasalah tu tahan atas sebab-sebab tertentu.




Vitamin & Konsultasi
Rayeizan Mohd Hamsah
SID NO: 1235238
call/whatsapp/sms: 0132732311
facebook: Nazieyar Khilzam Lau
instgram: @nazieyar & @nazishaklee
email: rayeizan@gmail.com