5 kelebihan bangun dan mandi awal pagi~NazieyarViatmin



Bangun pagi ni memang susah untuk kebanyakkan orang.Iyelah ada yang letih sangat tidur sampai larut malam ,bangun pukul 12 tengahari.Kerja pun kerja jugak.Kesihatan kena jaga.


Tapi ada jugak yang yang tidur awal tapi bangun lambat.Bukan bangun lambat pun,lepas solat subuh tidur balik .Kalau anda tidur balik anda akan rasa sakit kepala bila bangun semula boleh menyebabkan migrain.Jadi,hentikan tabiat tidur semula selepas solat subuh.

Tahukah anda mandi pagi banyak kebaikannya terhadap tubuh anda?


#1.Meningkatkan imun tubuh

Image result for imun tubuh
Foto credit: manfaat.co
Mandi pada waktu pagi mampu meningkatkan pengeluaran darah putih dalam tubuh badan.Sel darah putih sangat penting untuk melawan jangkitan penyakit.Jadi,anda kurang berisiko demam jika mandi awal pagi.



#2.Mengurangkan tekanan

Image result for depresion tubuh
Foto credit: vebma.com
Berbaring dalam tempoh yang lama menyebabkan aliran darah anda tidak lancar.Mandi dengan air sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah.Bagi anda yang mengalami depresi,ini adalah salah satu cara untuk menghilangkannya.Bangun pagi sebelum subuh dan mandi!.Jadikannya amalan setiap hari.



#3.Meningkatkan kesuburan

Image result for kesuburan tubuh
Foto credit: liputanbanten.com
Bangun dan mandi pada awal pagi boleh menggalakkan pengeluaran hormon dalam tubuh(progesteron dan estrogen).Ini akan meningkatkan kuantiti dan kualit pengeluaran sperma dan ovum semasa persenyawaan.



#.Mengawal risiko darah tinggi 

Image result for darah tinggi
Foto credit: halosehat.com
Menurut kajian,orang yang mandi pada waktu awal pagi berisiko sebanyak 3/10 alami darah tinggi.Manakala,orang yang mandi sekitar 9 pagi dan keatas berisiko sebanyak 6/10 menghidap darah tinggi. 



#5.Menjadikan kulit lembut dan halus

Image result for kulit halus
Foto credit: tekodajar.blogspot.com
Mandi pada awal pagi membantu menjadikan kulit anda lebih sihat dan tidak mudah rosak.Tapi,elakkan mencuci muka sahaja pada waktu pagi kerana boleh menghilangkan seri pada wajah.Jadi,apabila anda sudah mencuci muka pastikan anda juga terus mandi.

Lihat juga Set Kecantikan Bajet Shaklee