"10 Kesan Resdung Jika Tidak Dirawat Segera-Tips Menangani Resdung~NazieyarVitamin"

    Kalau kita lihat pada hari ini,orang ramai berlumba-lumba membeli pelbagai jenis produk kecantikan hanya semata-mata untuk nampak sahaja.Jika tidak beli produk kecantikan yang mencecah ratusan ringgit tapi berbeza pula pandangan masyarakat kita apabila kebanyakannya memandng remeh masalah resdung.

    Tahukah anda di Indonesia,sebanyak 60% penduduknya mengalami resdung ?!.
Kalau tak beli produk kecantikan pun badan kita tetap sihat. bukan?Bagaimana pula kesan resdung yang kronik sekiranya tidak dirawat?

1.Jangkitan nanah pada kulit muka.Ianya juga merupakan salah satu punca jerawat

Related imageFoto credit: kumpulanpenyakit.com



2.Menyebabkan kompilasi pada(meningitis) akibat kekurangan udara beroksigen yamg melalui rongga sinus yang tersumbat.Anda akan sering rasa sakit kepala ketika bagun dari tidur dan membongkok.


Image result for meningitis imagesFoto credit: huffingtonpost.com


3.Resdung menyebabkan anda tidak rasa selesa,sakit atau gatal-gatal bahagian tekak dan rasa sakit setiap kali mengunyah makanan.Setiap kali anda nak makan anda rasa tidak sedap dan tiada rasa selera makan.

Image result for sakit tekak imagesFoto credit: darlingninie.blogspot.com


4.Kebengkakan berlaku pada mana-mana bahagian muka,bibir,pipi dan rasa sakit pada kelopak mata.
Image result for kebengkakan bibir images

5Anda akan mengalami keletihan yang melampau atau istilah perubatannya Chronic Fatigue Syndrome(CFS).CFS berlaku apabila terdapat gangguan metabolisme yang kronik dalam sel. Rongga sinus yang sempi dan tersumbat menyebabkan kurangnya oksigen dihantar ke dalam sel.Oksigen yang tidak mencukupi untuk proses pembentukan tenaga ATP.Kesannya,anda rasa cepat letih setiap kali anda memulakan sesuatu aktiviti.Ada kes yang pengsan ketika bekerja di pejabat.

Image result for chronic fatigue syndrome imagesFoto credit: shutterstock.com



6.Anda akan mengambil alahan hidung terhadap makanan seafood,bulu kucing,lipas dan sebagainya.Anda juga alahan terhadap debu.


Image result for allergy imagesFoto credit: themocracy.com




7.Menyebabkan jangkitan pada telinga, tonsil dan persekitaran muka.




9.Anda juga akan mengalami selesema yang berlarutan.Imunisasi tubuh anda lemah terhadap serangan bakteria.Bagi penghidap resdung kanak-kanak yang mengalami selesema boleh ambil Interferon.



Image result for flu imagesFoto credit: fivestaruc.com



10.Resdung yang tidak dirawat menyebabkan anda akan mengalami tabiat berdengkur yang kronik
Image result for berdengkur imagesFoto credit: aynorablogs.com